Jurnaliştii de mâine

16 09 2008

Eu nu am făcut facultatea de jurnalism. Aveam dosarul de înscriere în mână şi stăteam la coadă să plătesc taxa la subsolul Facultăţii de Drept. Poate eram mic şi prost, dar îmi tot răsunau în cap vorbele lui Andrei Gheorghe şi ale lui Liviu Mihaiu.

Andrei Gheorghe şi Liviu Mihaiu spuneau că nu ai nevoie de facultatea aia pentru a deveni jurnalist. Spuneau că e o meserie care se învaţă în redacţie şi nu îţi trebuie mai mult de 6 luni. Tot ei spuneau tinerilor să facă altceva. Le spuneau să citească mult. Pentru că de asta depinde scrisul. De felul în care stăpâneşti limba română, cuvintele, ideile. Vorbeau despre cât de importantă este cultura generală în această meserie. Aşa că m-am decis pe moment să fac altceva. Desigur, perioada în care mă aflam mi-a redus considerabil şansele şi opţiunile. Dar să nu vorbim despre asta. Ziceam că am ales altceva. Am ales ştiinţele politice. Pentru că aveam astfel posibilitatea să fac destul de multă sociologie, psihologie, filosofie sau istorie. La orice seminar nu făceam decât să dezbatem ce se întâmpla. Vorbeam despre partidele de la noi, despre oamenii politici, despre strategiile şi discursurile lor, despre faptele oamenilor şi deciziile lor.

Şi nu întâmplător am vrut să fac asta înainte să încep să cochetez cu jurnalismul. Am vrut să înţeleg lucrurile pe care urma să le scriu. Altfel aş fi fost unul dintre cei care pun botul la discursurile lui Adrian Severin în care îl acuză pe Traian Băsescu de subminarea interesului naţional. Sau poate nu aş fi pus botul pentru că aş fi fost unul dintre ăia mulţi care ştiu că tot ce e la Antena 3 e fabricat de oamenii lui Felix. Aşa că mă uitam doar la Realitatea. Şi nu m-ar fi interesat de „Isle of Serpents, comma, belongs to Ucraine” pentru că nu aş fi ştiut ce e aia. Şi e doar un mic exemplu.

Totuşi, dorinţa mea de a transmite mai mult decât informaţie nu s-a materializat până acum. Nici nu ştiu dacă se va întâmpla. Pentru că nu e nevoie de mai mult. Dacă unora li s-ar spune că nu trebuie să ştie mai mult, mie mi s-ar spune că nu trebuie să mai ştiu mult. Lucrurile astea nu sunt importante. Sunt informaţii în plus care nu se regăsesc în schemele clasice de învăţare a jurnalismului la înalte şcoli de lei. Şi până voi ajunge şi eu comentator sau senior editor, trebuie să mă mulţumesc cu o bataie pe umăr şi o apreciere seacă. Deocamdată nu e momentul de mai mult.

Cine sunt jurnaliştii de mâine? Am văzut o ştire la un televizor. Noii studenţi ai FJSC sunt în marea majoritate cocalari şi piţipoance care vor să prezinte Sportul sau Vremea. Nu spun că nu au nimic în cap, dar ar putea să îşi bage măcar un sân în cămaşă?

Desigur, Catallin.ro se va supăra şi îmi va spune că ce fac ele oricum nu se numeşte jurnalism, că la mine la serviciu oricum se face altceva, că există jurnalism de calitate atâta timp cât el şi câţiva prieteni îşi fac treaba extraordinar. Da, sunt de acord. Dar dacă fata aia de la Pops a luat 1,25 la admitere pe vremea noastră, să ştii că acum ar intra cu bursă şi ar fi invitate şi colegele ei de trupă. Oare pe profesori îi deranjează? Poate pe profesoare. Până şi George Călinescu leşina pe catedră când apăreau nişte studente frumoase. Ştiu asta de la unul dintre studenţii lui. La fel şi cei de acum. Se simt ca intelectualii din perioada interbelică atunci când se lasă vrăjiţi de o fată frumoasă şi prostuţă. Cărţile sunt pline de aşa ceva şi ei nu vor decât să ducă tradiţia mai departe.

Acțiuni

Information

2 responses

20 09 2008
Zoom

Cu jurnalistii de maine ne descurcam noi cumva. Dar ce te faci cu jurnalistii de azi?

21 09 2008
Fifteen minutes celebrity

Îi facem senior editori sau analişti. Ca să scrie cât mai puţin şi numai la comandă.

Lasă un răspuns

